Історична довідка

Як все починалося: короткий нарис історії Новокаховського техніко-економічного ліцею. Девіз закладу: Nulla difficultas tanta est, quam mens humana non vincat (Немає таких труднощів, які б не здолав людський розум).

Історія виникнення Новокаховського техніко-економічного ліцею як самостійного навчального закладу сягає визначного рубежу, перехідного від ХХ до сучасного ХХІ століття. Саме 1 вересня 2000 року його двері гостинно відчинилися для перших дев’яноста учнів, котрі згодом отримали почесну назву – ліцеїст (Рішення Виконавчого комітету Новокаховської міської ради народних депутатів № 145 від 27.06.2000 року «Про створення міського техніко-економічного ліцею при НКПІ»).

Ідея створення у Новій Каховці середнього закладу освіти, який міг би спеціалізуватися на дисциплінах природничого та економічного профілю належить двом відомим для городян особам: це ректор приватного вищого навчального закладу «Новокаховський політехнічний інститут» кандидат технічних наук, доцент Радванська Л.М. та завідувач міського відділу освіти вчитель вищої категорії, учитель-методист Боброва Е.А.

Заклад створено з метою надання загальної середньої освіти понад державний мінімум водночас з профільною підготовкою ліцеїстів.

Головні завдання ліцею:

  • виховання морально і фізично здорового покоління;
  • створення умов для здобуття загальної середньої освіти понад державний мінімум;
  • забезпечення науково-практичної підготовки;
  • розвиток природних позитивних нахилів, здібностей і обдарованості, творчого мислення, готовності до самовдосконалення та саморозвитку;
  • формування громадянської позиції, власної гідності, готовності до трудової діяльності, відповідальності за свої дії (Установчий договір про створення Новокаховського техніко-економічного ліцею при НКПІ від 29.08.2000 року).

Фундаторами НКТЕЛ на паях виступили Міський виконавчий комітет Нової Каховки (51%) та Новокаховський політехнічний інститут (49%). Відповідно питання забезпечення закладу кваліфікованими кадрами оперативними темпами було розв’язано за допомогою професорсько-викладацького складу Новокаховського політехнічного інституту, а також зусиллями міського відділу освіти, котрий здійснив первинний набір від кадрового резерву кращих педагогів міста. Виконувачем обов’язків директора ліцею за згодою засновників призначено старшого викладача кафедри фундаментальних дисциплін Долецьку Т.Є. (Протокол зборів засновників Новокаховського техніко-економічного ліцею при НКПІ № 2 від 20.09.2000 року)

Специфікою перших років діяльності НКТЕЛ був високий відсоток вчителів-сумісників. На постійній основі протягом перших шести місяців існування ліцею за штатом числилося лише два працівники – Зайцева Н.В. (заступник директора з навчально-виховної роботи) і Чорна О.М. (секретар). З 31.01.2001 року директором ліцею призначено Долецьку Т.Є. (Наказ міського відділу освіти № 23 від 31.01.2001 «Про переведення з посади виконувача обов’язків на посаду директора»).

Організація навчального процесу в НКТЕЛ є багаторівнева. Програма підготовки за рівнем повної середньої освіти до 2020-2021 навч. року включала 8 – 11 класи. Постійно діють дві предметні кафедри: природничо-математичних та суспільно-гуманітарних дисциплін. З 2001 р. по 2020 р. при ліцеї було організовано роботу  підготовчих курсів «Абітурієнт» з математики, фізики, англійської й української мови. Дев’ятнадцятирічний досвід чітко засвідчив ефективність такого роду занять, адже учні отримували необхідні поглиблені знання з фахових дисциплін для подальшого вивчення їх вже в стінах ліцею, мали змогу визначитись із напрямом майбутньої спеціальності та зануритися в атмосферу ліцейського життя.

Учням ліцею, окрім стандартних, затверджених Міністерством освіти і науки України предметів й програм (представлено у поглибленому варіанті предмети: «математика», «фізика», «інформатика»), було запропоновано опанувати предмети на вибір: «податки», «менеджмент», «основи економіки» й «основи бухгалтерського обліку», які вивчалися до 2005 року і випускникам видавалися посвідчення «Оператор комп’ютерного набору» та «Бухгалтер-обліковець».

За роки існування в ліцеї вже склалися власні традиції. З метою згуртування учнівського колективу та виховання ліцеїстів щороку на початку вересня відбувається дводенний загальноліцейський похід до Малокаховського лісництва «Стежками рідного краю». На початку жовтня традиційним став День учнівського самоврядування, коли одинадцятикласники, замінивши увесь педагогічний колектив, відчувають покладену на них відповідальність за організацію освітнього процесу упродовж дня.  Вихованню патріотизму до власної almamater слугує свято Дня народження ліцею (1 грудня), напередодні якого проводиться урочиста лінійка «Посвята в ліцеїсти», де учні, що вперше переступили поріг закладу, захищають свою класну символіку (гімн, герб, прапор), стають повноправними ліцеїстами та отримують учнівські квитки. У березні, напередодні Міжнародного жіночого дня, проводиться День батьківського самоврядування, що допомагає встановити зворотній зв’язок між вчителями та батьками учнів. За два тижні до кінця навчального року – спортивне свято «Мама, тато, я – спортивна сім’я», метою якого є здоровий спосіб життя, коли батьки, учні, учителі беруть участь у спортивних змаганнях. У комплексі такі заходи підвищують рівень корпоративної культури, роблять ліцей справді єдиною великою родиною.

Допомагає ліцей і рідному місту. У рамках акції «Новій Каховці – чисте довкілля» восени та навесні учні та вчителі прибирають закріплену за навчальним закладом територію паркової зони.

На початку 2000 року було усього 90 учнів, до 2020-го кількість ліцеїстів зросла до 330, що свідчить про необхідність навчального закладу такого рівня в місті.

Після реорганізації Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Новокаховської міської ради Херсонської області шляхом приєднання до Новокаховського техніко-економічного ліцею заклад змінив назву на Академічний ліцей «Спектр», у якому навчається 561 здобувач освіти. З метою забезпечення якісної підготовки середньої ланки до профільного навчання з 01 вересня 2020 року ліцей вперше прийняв на навчання учнів 5-7 класів.

Випускники ліцею нині є студентами або вже встигли закінчити вітчизняні й закордонні виші, зарекомендували себе як дисципліновані та ерудовані студенти провідних вищих шкіл України та закордону.

НКТЕЛ отримав міжнародне визнання. На постійній динамічній основі триває співробітництво у освіті з Хойницьким католицьким ліцеєм (Вармінське воєводство, Республіка Польща). Польська гостя із Хойниці, вчитель математики Богуміла Скурчевська перебувала із діловим візитом у ліцеї навесні 2008 р.

Виходячи з концепції навчально-виховного процесу НКТЕЛ й програми «Україна. Освіта ХХІ століття» адміністрація й колектив ліцею сформулювали генеральну лінію діяльності – забезпечити фахову компетентність випускників – гідних громадян своєї держави.

Відповідно до «Програми розвитку освіти міста Нова Каховка на 2020-2023 роки» в Новокаховській міській ОТГ створена профільна школа Академічний ліцей «Спектр». Таке рішення було прийнято Новокаховською міською радою 7 травня 2020 року №2838 «Про реорганізацію Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Новокаховської міської ради Херсонської області шляхом приєднання до Новокаховського техніко-економічного ліцею Новокаховської міської ради Херсонської області».

Ліцей здійснює освітню діяльність на двох рівнях – базовому та профільному. У базовій середній школі (5-9 класи) відбувається допрофільна підготовка учнів – поглиблене вивчення математики та англійської мови. Освітні послуги в межах державного стандарту фінансуються з державної освітньої субвенції. Ліцеїсти мають змогу отримати за потреби додаткові освітні послуги (поза межами державних освітніх стандартів) за батьківську плату.

У 10 -11 класах ліцей має десятирічний досвід профільного навчання. Поглиблено вивчаються математика, фізика, хімія, біологія, історія України, англійська мова. За аналізом запитів вищих навчальних закладів ґрунтовні знання саме з цих предметів є найбільш затребуваними. Таку кількість профільних предметів можна забезпечити за рахунок державної субвенції лише при наявності, як мінімум, чотирьох класів на паралелі в старшій школі. Саме тому, відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту», поступово відбувається перехід до профільної середньої школи – академічного ліцею, єдиного закладу в умовах нашого міста. Фактично заклад стає єдиною профільною школою для другого за чисельністю населення міста, області.

Ліцеїсти отримують ґрунтовні знання і показують стабільно високі результати в інтелектуальних конкурсах та під час проходження зовнішнього незалежного оцінювання.

Запорукою такої діяльності є стабільний колектив. Учителі досвідчені, мобільні, креативні, мають ґрунтовні знання й велике бажання передати їх дітям. Підтвердженням є той факт, що дистанційне навчання для учнів ліцею почалося вже 16 березня 2020 року, через два дні після початку загальнодержавного карантину. Використання різноманітних форм дистанційної освіти та платформи «Єдина школа» дало можливість зрозуміти, що навчальний час можна використовувати  більш ефективно, цікаво, з максимальним наближенням до реального життя.

Для організації ефективного профільного навчання необхідне відповідне фінансове забезпечення. Зосередження старшокласників в одному закладі зменшує фінансові витрати на створення сучасного освітнього простору: нові сучасні аудиторії, предметні кабінети, комп’ютерна техніка, обладнання, коворкінгові зони.

Профільна школа, як заклад, який розвивається, є привабливою для «грантодавців», тому з’являється можливість успішної участі в грантових проектах. Академічний ліцей протягом двох років виграє гранти на створення безпечного, енергоефективного та сучасного освітнього простору.

З’являється можливість більш тісного спілкування молодих людей, які мають спільну мету – здобуття вищої освіти, для яких отримання якісних фундаментальних знань є пріоритетним.

Необхідність створення освітнього середовища профільної школи – академічного ліцею – зумовлена часом. Потреба учнів, громади, держави, суспільства в якісній профільній освіті була й буде завжди. Прийшов час активних дій!